Kamperen op de boerderij in het zonnige zuiden van Slowakije

Campsite Lazy / Enjoy camping as it meant to be in sunny southern Slovakia. Just 15 pitches, open fires allowed and clean sanitairy facilities; camping at its best!

dinsdag 20 januari 2015

Dikke buiken

 Het is weer dikke buiken tijd. En dan heb ik het voornamelijk over de buiken van onze geiten- en schapendames. Bij de schapen, met hun wollen jasjes, vindt ik het moeilijker te zien of ze een één- of tweeling verwachten maar bij de geiten kan ik dat wel met grote zekerheid inschatten. Sandra onze oudste geit heeft dit jaar een dikkere buik als anders - dat worden twee lammetjes! Dat is voor het eerst want tot nu aan toe schonk zij vijf maal op een rij het leven aan één geitenlammetje: Bep, Lies, Roos, Juul en GZN.

Bep - 5 jaar - verwacht 2-ling                                     Sandra - 6 jaar - verwacht 2-ling

Het is eigenlijk meer een soort 'sport' om goed te raden hoeveel lammetjes de geiten krijgen dan een noodzaak en we hebben liever één gezond lam dan drie zorgenkindjes. Volgens de literatuur kán je het helemaal niet inschatten. Ik wel dus! Ik heb het altijd goed, nou ja altijd ... ik zal maar niks vertellen over het dierenartsbezoek aan net bevallen geit Sarah twee jaar geleden. Dierenarts: "Alles ziet er goed uit, waarom moest ik komen?" Ik: "Het tweede lammetje is nog niet geboren." Dierenarts: "Het tweede lammetje hoezo?" Ik "Ja ze is drachtig van een tweeling.".................. nou ja ik heb in ieder geval onze dierenarts een vrolijke middag bezorgd.