Kamperen op de boerderij in het zonnige zuiden van Slowakije

Campsite Lazy / Enjoy camping as it meant to be in sunny southern Slovakia. Just 15 pitches, open fires allowed and clean sanitairy facilities; camping at its best!

woensdag 15 januari 2014

Interessant


Goede vrienden van ons willen een jong Lazy geitje. Met twee kleine kinderen in de familie hebben ze geitenmelk nodig. Na de winter wel te verstaan. Dat scheelt een hoop voer en kunnen ze haar meteen gaan melken. Na een strenge selectie vorig voorjaar en de verkoop dit najaar van nog eens twee geiten die de Lazy-lat niet haalden hebben we eigenlijk geen geiten in de aanbieding. Eigenlijk. Want sommige verzoeken die kan je om sociale redenen niet weigeren. Dus als ik nu in de stal sta bekijk ik de zeven jongste dames met andere ogen. Maar hoe selecteer je een geit die zich nog nooit heeft kunnen bewijzen een goede melkgeit te zijn? Drieka blijft, dat is onze eerste en voorlopig nog enigste dochter van Driekus. Pluis blijft want dat is mijn grote kleine vriendin. Juul blijft want dat is een dochter van Sandra en die dochters hebben ons nog nooit teleurgesteld. Jut en Jul zijn onafscheidelijk dus dat moeten we dan ook maar niet doen. Dan blijft er nog een geitje met bruine en eentje met zwarte vlekken over. Door mijn opleiding en ervaring weet ik dat de volgende stap is de twee dames te beoordelen op afstamming en ontwikkeling. Staan ze stevig op hun poten, hebben ze een diep wigvormiglichaam en zijn ze mooi uitgegroeid. Een selectie op meetbare punten. Maar het lukt mij niet mijn gevoel uit te schakelen.

Rencontres sur la voie lactée
Ik moest denken aan een geweldige documentaire die ik jaren geleden in de openlucht bioscoop te Ouagadougou zag: Rencontres sur la voie lactée - Ontmoetingen op de melkweg. Een film over nomadische veehouders van de Peul stam uit Mali en Burkina Faso en veehouders uit Zwitserland.
De nomadische veehouders kwamen bij hun Zwitserse collegae op bezoek en deze legden uit hoe ze een goede melkkoe selecteerden; dus staan ze stevig op hun poten, hebben ze een diep wigvormiglichaam en zijn ze mooi uitgegroeid. Na een lange stilte vroeg een van de Peul "Maar weet je dan ook of het een interessante koe is?".

Niet productief, niet braaf, niet gedwee maar nee een dier met een interessant karakter! En ik begrijp precies wat hij bedoelde. We zullen het interessantste geitje houden en dan hopen we maar dat ze ook voldoende melk geeft maar een saaie boel gaat het hier niet worden.